IGHP: Hotele osiągają coraz lepsze wyniki
Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego (IGHP) poinformowała, że polskie hotele zanotowały znaczący wzrost obłożenia w maju. 80% hoteli przekroczyło frekwencję 50%, co stanowi istotny wzrost w porównaniu do poprzednich miesięcy. Szczególnie dobrze wypadły obiekty wypoczynkowe, ale hotele biznesowe również utrzymały pozytywny trend. Wzrost obłożenia w maju był kontynuacją trendu z kwietnia i był wyraźnie lepszy w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
W maju jedynie 2% hoteli miało frekwencję poniżej 30%, podczas gdy 79% obiektów osiągnęło obłożenie powyżej 50%, z czego 41% miało ponad 70% zapełnienia. W hotelach biznesowych 73% obiektów przekroczyło 50% obłożenia, a 42% uzyskało frekwencję powyżej 70%. Natomiast wśród hoteli wypoczynkowych aż 85% miało frekwencję powyżej 50%, z czego 29% przekroczyło 70%.
Porównując dane rok do roku, 55% hoteli poprawiło swoje wyniki w stosunku do maja 2023 roku. Wśród hoteli biznesowych 48% zanotowało wzrost obłożenia, podczas gdy 39% odnotowało spadek. Hotele wypoczynkowe również poprawiły swoje wskaźniki, z 50% obiektów osiągających lepsze wyniki niż w poprzednim roku.
Maj przyniósł także przyspieszenie wzrostu cen. 71% hoteli podniosło ceny w porównaniu do maja 2023 roku, z czego ponad połowa zwiększyła ceny do 10%. Jedynie 29% hoteli utrzymało ceny na poziomie zeszłego roku lub je obniżyło.
Prognozy na czerwiec wskazują na dalsze ożywienie, zwłaszcza w obiektach wypoczynkowych. 77% tych hoteli ma już frekwencję powyżej 50%, a ponad 35% z nich jest zapełnionych w ponad 70%. Wśród hoteli biznesowych 42% obiektów przewiduje frekwencję powyżej 50%.
Długi weekend czerwcowy również okazał się sukcesem. 71% hoteli miało obłożenie powyżej 50%, z czego 59% osiągnęło frekwencję powyżej 70%. W hotelach biznesowych 42% miało frekwencję powyżej 50%, a 33% przekroczyło 70%. Hotele wypoczynkowe odnotowały jeszcze lepsze wyniki, z 82% obiektów osiągających obłożenie powyżej 70%.
Ankieta IGHP, przeprowadzona w dniach 3-7 czerwca 2024 roku, objęła 150 hoteli z całej Polski. Większość z nich to małe i średnie przedsiębiorstwa, a 86% obiektów posiada do 150 pokoi. Analizowane hotele w większości znajdują się w miastach, a 20% z nich należy do sieci hotelowych.
Wyniki ankiety potwierdzają, że polski rynek hotelarski dynamicznie się rozwija, a obiekty coraz lepiej radzą sobie z wyzwaniami rynkowymi.