2024-11-15

Flixtrain i inni przewoźnicy wkraczają na polskie tory

Polski rynek kolejowy zyskuje nowe możliwości dzięki decyzjom Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (UTK). W ostatnich miesiącach wydano kluczowe zgody dla przewoźników takich jak RegioJet, PKP Intercity, Leo Express i Flixtrain, umożliwiające im uruchamianie nowych połączeń pasażerskich. Te zmiany nie tylko zwiększą konkurencję, ale także poszerzą ofertę dostępnych tras, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych.

RegioJet: nowe trasy z Krakowa i Warszawy

RegioJet, znany czeski przewoźnik, otrzymał aż siedem decyzji pozwalających na uruchomienie codziennego połączenia między Krakowem Płaszowem a Gdynią Główną. Nowa trasa będzie dostępna od 14 grudnia 2025 r. i będzie realizowana przez kolejne pięć lat, do grudnia 2030 r. Codziennie kursować będzie jedna para pociągów, umożliwiając wygodne podróże między południem a północą Polski.

Dodatkowo RegioJet uzyskał zgodę na uruchomienie tras Kraków Płaszów – Warszawa Wschodnia oraz Warszawa Zachodnia – Gdynia Główna. Na obu trasach planowana jest jedna para pociągów dziennie. To kolejny krok w kierunku zwiększenia dostępności połączeń między największymi miastami w kraju.

PKP Intercity: międzynarodowa relacja do Hrebennego

PKP Intercity rozszerzy swoją ofertę o trasę Warszawa Wschodnia – Hrebenne (granica państwa), która będzie realizowana od 7 października 2024 r. Pociąg będzie miał charakter międzynarodowy i nie będzie dostępny w sprzedaży krajowej. Zgodnie z decyzją UTK przewoźnik będzie mógł zatrzymywać się na wybranych stacjach, takich jak Lublin Główny czy Hrebenne, jednak tylko w celu wsiadania lub wysiadania pasażerów podróżujących za granicę.

Leo Express: konkurencja na trasie Kraków – Warszawa

Kolejnym przewoźnikiem, który zyskał dostęp do polskich torów, jest Leo Express. Od grudnia 2025 r. firma będzie mogła codziennie obsługiwać pięć par pociągów na trasie Kraków Główny – Warszawa Wschodnia. Ta popularna relacja zyska więc nową opcję, co może wpłynąć na ceny biletów i dostępność miejsc, zwiększając komfort podróżnych.

Flixtrain: polsko-niemiecka współpraca na torach

Flixtrain, znany z dynamicznego rozwoju w Europie Zachodniej, wkracza na polski rynek z trasą międzynarodową Warszawa Wschodnia – Berlin Hauptbahnhof. Od grudnia 2025 r. niemiecki przewoźnik będzie obsługiwał dwie pary pociągów dziennie, oferując nowoczesne wagony i konkurencyjne ceny. Pociągi zatrzymają się m.in. w Poznaniu, Warszawie Centralnej i Zachodniej, jednak postój będzie ograniczony do wsiadania i wysiadania pasażerów międzynarodowych.

Co oznaczają te zmiany dla rynku kolejowego?

Decyzje UTK to wyraźny sygnał, że polska kolej otwiera się na większą konkurencję i różnorodność. RegioJet, Leo Express i Flixtrain to firmy, które od lat z powodzeniem rywalizują z państwowymi przewoźnikami w innych krajach, oferując wysoką jakość obsługi i atrakcyjne ceny. Wprowadzenie nowych tras może znacząco poprawić dostępność komunikacyjną zarówno dla pasażerów krajowych, jak i międzynarodowych.

Dla podróżnych oznacza to większy wybór i szansę na korzystanie z nowoczesnych usług. Warto jednak pamiętać, że pełny efekt tych zmian zobaczymy dopiero po wdrożeniu nowych połączeń w 2025 r. Polska kolej stoi na progu znaczących przemian, które mogą uczynić ją bardziej konkurencyjną w skali europejskiej.

Wróć do strony głównej