PKP Intercity: nowe ekspresy m.in. do Świnoujścia, Nowego Sącza i Leszna
Spółka PKP Intercity złożyła do UTK czternaście wniosków dotyczących uruchomienia połączeń komercyjnych w marach otwartego dostępu.
Z czternastu wniosków, które PKP Intercity złożyło do Urzędu Transportu Kolejowego, bardzo ciekawie zapowiada się pociąg ekspresowy relacji Warszawa – Ustka. PKP zamierza operować na tej trasie od lata 2024, codzienne po 2 pociągi w okresie wakacji – o godzinie 5:57 i 8:57 z Warszawy Zachodniej (powrotne z Ustki o 14:09 i 17:09).
Kolejnym ciekawym połączeniem dla pasażerów będzie ekspresowe połączenie Warszawa – Berlin. Projekt zakłada uruchomienia z Warszawy do Berlina aż siedmiu bezpośrednich pociągów całorocznych. Jeszcze niedawno jeździło ich zaledwie cztery, a od kilku miesięcy do trasy dodano piąty pociąg kategorii IC - Berolinum. Dzięki dużemu zainteresowaniu połączeniami do/z Berlina zdecydowano o dodaniu trzech kolejnych pociągów. Wniosek o uruchomienie zakłada start w grudniu 2023 roku.
Nowością miałby być codzienny całoroczny ekspres Kołobrzeg – Bielsko-Biała. Połączenie zaplanowano po linii 202, zatem uwzględnić trzeba remont stacji Słupsk oraz linii na odcinku od Słupska do Gdyni. Oznacza to, że prawdopodobnie remont realizowany będzie poza sezonem letnim.
Spółka planuje również uruchomić ekspresy z Gdyni do Zakopanego (dwa razy dziennie w trybie całorocznym). Powrócić ma pociąg codzienny z Warszawy przez Kraków do Nowego Sącza, z małą liczbą zatrzymań, wyjeżdżający ze Warszawy wcześnie rano — tu warunkiem jest oddanie do użytku linii Podłęże - Piekiełko (622).
Dobrym pomysłem jest uruchomienie krajowych ekspresów po magistrali E20, na której obecnie trwa remont oraz E59 z Poznania do Szczecina (również w trakcie remontu). Operator od grudnia 2023 chciałby wrócić z ekspresami na trasie Warszawa – Świnoujście. Zakładany czas przejazdu całej trasy z Warszawy Centralnej powinien wynieść 5 godzin i 47 minut.
W planach jest również uruchomienie pociągów EIC z Warszawy do Wrocławia, Jeleniej Góry oraz Szklarskiej Poręby przez Poznań i Leszno. Pociąg ten miałby kursować codziennie, łącząc Warszawę Centralną i Wrocław Główny w 4 godziny i 44 minuty. Na odcinku Warszawa Wrocław w tej relacji miałby kursować dwa pociągi dziennie (w tym jeden dalej do Szklarskiej Poręby).
Dodatkowo od grudnia 2023 roku powrócić powinien codzienny ekspres Warszawa – Poznań – Zielona Góra. Na razie nie jest to wykonalne, ze względu na zamknięcie szlaku Zbąszynek – Zielona Góra.