Pierwszy boeing B777-300ER z AeroSHARK linii SWISS
SWISS jako pierwsza pasażerska linia na świecie skorzystała z nowej technologii maszyny boeing B777-300ER (HB-JNH).
Swiss International Air Lines (SWISS) obsłużyły pierwszy lot pasażerski samolotem B777-300ER (HB-JNH), którego kadłub wykonano technologią powierzchniową AeroSHARK opracowaną wspólnie przez Lufthansa Technik i BASF. AeroSHARK ma zrównoważyć rozwój i poprawić efektywne zużycie paliwa.
Dzięki specjalnej strukturze powierzchni mikroskopijnych żeber — znanych jako Riblets - AeroSHARK zmniejsza opór tarcia zewnętrznej powłoki tego samolotu o nieco ponad jeden procent, zgodnie z obliczeniami i symulacjami przepływu. W rezultacie zużycie paliwa i emisje CO2 są również zmniejszone o ten sam rząd wielkości. W przypadku tego Boeinga 777-300ER SWISS oznaczałoby to roczne oszczędności około 400 ton nafty i ponad 1200 ton dwutlenku węgla — czytamy w komunikacie linii SWISS.
fot. Lufthansa Technik
AeroSHARK jest to folia powierzchniowa, przypominająca strukturę skóry rekina. Wyposażając w technologię boeinga B777-300ER, zużyto około 950 metrów kwadratowych folii AeroSHARK. Gdy tylko zostaną potwierdzone dane, które pokażą oszczędności wynikające ze zużycia nowej technologii w rzeczywistych warunkach, planowane jest zmodernizowanie całej floty w liniach SWISS oraz Lufthansa Cargo.