2023-02-01

Czym jest no-show i jakie ma konsekwencje?

Czym jest no-show?

Terminem „no-show” określamy „niestawienie” się pasażera na wskazany lot. Najczęstszą przyczyną nieobecności jest zbyt późne odbycie procedur lotniskowych lub podróżny, z różnych przyczyn, w ogóle nie dotarł na lotnisko. Dla pasażerów, którzy odprawili się i przeszli przez kontrolę bezpieczeństwa, ale nie pojawili się pod określonym gatem na czas boardingu, na tablicy odlotów wyświetli się komunikat „last call” (tzw. ostatnie wezwanie). Zdarza się, że linia lotnicza wzywa nieobecnych pasażerów z imienia i nazwiska, ale nie jest to zasadą. Przewoźnicy lotniczy działają zgodnie z określonym grafikiem i nie są w stanie wydłużyć czasu boardingu. Jeśli się spóźnimy, samolot odleci bez nas.

Konsekwencje „no-show” i anulacja lotu

Regularnie linie lotnicze zasady „no-show” egzekwują na podstawie ogólnych warunków przewozu. Konsekwencje dla pasażerów mogą być dotkliwie i kosztowne. W sytuacji, gdy nie stawimy się na wskazany lot, nie przysługuje nam prawo do zwrotu lub zmiany biletu. W przypadku lotu w dwie strony lub podróży wieloodcinkowej, czyli rejsu z przesiadką, niestawienie się na pierwszym odcinku lotu skutkuje anulacją pozostałych odcinków lotu. W praktyce, jeśli Kowalski kupił bilet lotniczy z Warszawy do Nowego Jorku z przesiadką w Londynie i nie pojawił się na rejsie z Warszawy do Londynu, odcinek podróży z Londynu do Nowego Jorku został automatycznie anulowany. Jeśli zakupiliśmy na jednym bilecie przelot z Krakowa do Barcelony i z Barcelony do Krakowa, ale spóźniliśmy się na wylot z Krakowa, nasz lot powrotny także został anulowany.  Pasażer nie ma też prawa żądać zwrotu kosztów za niewykorzystane połączenia lotnicze.

Śmierć i choroba wyjątkiem od reguły

Podróżni, którzy z wyprzedzeniem wiedzą, że nie będą mogli pojawić się na pierwszym odcinku lotu, z powodu śmierci lub choroby bliskiej osoby, mogą liczyć na przychylność linii lotniczej. W takiej sytuacji podróży powinien niezwłocznie skontaktować się z przewoźnikiem i poinformować o przyczynie nieobecności. Linia lotnicza może zaproponować zmianę terminu podróży lub nawet zwrot kosztów. Podróżny będzie jednak musiał przedstawić odpowiednie dokumenty np. akt zgonu.

Jak uniknąć anulacji lotu w przypadku „no-show”?

Celem uniknięcia negatywnych skutków „no-show” jest rezerwacja podróży wielodocinkowych w formie kilku osobnych biletów. Mamy wówczas osobny bilet na każdy odcinek podróży. Jeśli istnieje ryzyko, że możemy nie dotrzeć na pierwszy odcinek lotu, nie ryzykujemy anulacji dalszej podróży. Wystawienie kilku osobnych biletów na każdy etap lotu może wiązać się z dodatkowymi kosztami, są one jednak nieporównywanie mniejsze niż wartość nowego biletu lotniczego.

Tanie linie lotnicze i „no-show”

Tani przewoźnicy lotniczy, jak m.in. WizzAir czy Ryanair nie egzekwują zasad no-show. W przypadku zakupu biletu lotniczego w dwie strony i nieobecności na pierwszym odcinku, rejs powrotny nie zostanie anulowany. Tanie linie wykazują się także empatią w sytuacjach śmierci i choroby bliskich. Jeśli podróżny poinformuje o zmianie planów na 30 dni przed wylotem (w przypadku WizzAir) lub 28 dni (Ryanair) i przedstawi dokumenty poświadczające zaistniałe okoliczności, może liczyć na zmianę rezerwacji, zwrot lub częściową redukcję opłat.

Wróć do strony głównej