2023-06-19

LOT w pierwszym rejsie trasą polarną z Tokio do Warszawy

Polarną trasą do Japonii 1,5 h krócej

17 czerwca 2023 roku odbył się pierwszy rejs z Tokio do Warszawy trasą polarną na pokładzie Dreamlinera 787. Dzięki nowej drodze powietrznej czas lotu udało się skrócić o 1,5 h. Załoga samolotu została zaopatrzona w polarny zestaw przetrwania, w skład którego weszły: kombinezony polarne dla załóg, folie NRC dla pasażerów oraz piła do lodu.

Zmiany certyfikatów

Uruchomienie operacji nad biegunem północnym wymagało zmiany i rozszerzenia obowiązujących certyfikatów. W pierwszej kolejności LOT decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC), otrzymał zgodę na zmianę części Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego AOC, polegającą na rozszerzeniu obszaru prowadzenia operacji o północną strefę polarną. Jednoczenie samoloty typu Boeing B787-8 oraz B-787-9 zwiększyły ETOPS (ang. Extended range Twin Operations) ze 180 do 207 minut. W związku z wprowadzonymi zmianami, a szczególnie zwiększonemu o 15% ETOPS LOT mógł wybrać najbardziej ekonomiczną trasę z dogodnymi lotniskami zapasowymi. Skrócenie czasu połączenia pozytywnie wpłynęło także na zużycie paliwa oraz zwiększenie możliwości załadunku.

Nowa trasa i nowe możliwości

Dla PLL LOT trasa polarna do Tokio nie jest niczym nowym. W latach 80. polski przewoźnik przewoził już pracowników państwowej spółki Dalmor do Anchorage na Alasce. Obecna sytuacja polityczna i wojna w Ukrainie spowodowała, że narodowe linie musiały poszukać alternatywnych tras dla połączeń międzykontynentalnych, omijając obszar Syberii. Pozytywnym skutkiem rozszerzania obowiązujących certyfikatów jest także otwarcie nowych możliwości, na dotychczas niedostępnych kierunkach, np. do Honolulu na Hawajach.

Zmiana procedur

Uruchomienie połączeń nad biegunem północnym wiązało się z wielomiesięcznymi przygotowaniami oraz wdrożenia przepisów EASA tj. Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego. Odpowiednie szkolenie musiał przejść personel pokładowy, piloci i dyspozytorzy lotniczy. Zmianie uległy Instrukcje Operacyjne. Pomimo wielu oczywistych plusów nowego połączenia, polarna trasa ma także swoje ograniczenia. Realizacja lotu zależna jest od poziomów skali prognozy kosmicznej, która ma wpływ na systemy nawigacji satelitarnej i łączność radiową.

Wróć do strony głównej